Mijn belangrijkste lessen uit de Miracle Morning

Afgelopen maand deelde ik mijn review over het boek Miracle Morning. Maar wat is me in die tijd allemaal bijgebleven, en hoe zien mijn ochtenden er nu uit? Het leek me leuk om een kleine recap te doen en terug te kijken op de afgelopen maand. Want een boek lezen is leuk, maar er iets mee doen, dat is waar het om gaat. En of dat gelukt is kan je hier lezen.

Mijn belangrijkste lessen uit de miracle morning

Hoeveel slaap je nodig hebt hangt af van je mindset

Toen ik dit voor het eerst las was ik behoorlijk sceptisch. Ik ben chronisch vermoeid en heb daardoor altijd gedacht dat ik minstens 12 uur slaap nodig had. Deels klopt dat ook, ik heb meer slaap nodig als anderen. Maar als ik mezelf de avond ervoor motiveer fit op te staan en fris aan de dag te beginnen voel ik me minder moe in de ochtend als wanneer ik naar bed ga met de mindset dat ik nog maar 10 uur heb om te slapen.

Dit trucje maakt voor mij dus zeker verschil. Nog steeds heb ik veel slaap nodig, en als ik op tijd uit bed kom moet ik vaak in de middag nog even een uurtje gaan liggen maar ik sta wel degelijk fitter op als ik mezelf van te voren vertel dat ik genoeg slaap zal krijgen.

Niet snoozen

Ik ben een echte snoozer. Ik doe het vaak zonder dat ik het in de gaten heb, dan hoor ik de wekker nog half in slaap en zet ik hem automatisch uit. Toch helpt het om niet te snoozen, in een keer er uit is voor mij nog niet altijd haalbaar, maar als ik meteen mijn telefoon pak val ik niet meer terug in slaap. Niet ideaal, om als eerste door social media te scrollen. Maar zo blijf ik in ieder geval wel wakker.

De life S.A.V.E.R.S hoeven echt niet allemaal

In het boek gaat het er dus om dat je in de ochtend de zogenaamde Life S.A.V.E.R.S doet. S voor Silence, A voor affirmations, V voor Visualization, E voor Excercise, R voor Reading en de laatse S voor Scribing. Maar ik vind het niet fijn om in de ochtend al deze dingen te doen. Ik ga veel liever meteen aan de slag met mijn blog. Zodat ik ook echt belangrijke taken gedaan krijg.

Silence oftewel meditatie doe ik liever in de avond, net als lezen en schrijven. Excercise/bewegen zou ik wel graag in de ochtend nog inplannen, iedere ochtend 10 minuten yoga zou mijn lijf namelijk heel goed doen. Maar ik ben in de ochtend niet op mijn best en vind het moeilijk om dan te gaan bewegen. Hier ga ik nog aan werken. Affirmaties en Visualiseren doe ik niet zo vaak. Ik probeer het wel af en toe te doen maar voor mijn gevoel is het een beetje zweverig. Ik geloof wel dat je er echt baat bij kan hebben, maar ik voel hem nog niet zo.

Dus, hoe gaat het nu

Hoe gaat het nu naar een maand? Redelijk, ik heb nog een lange weg te gaan voor ik mijn ochtendroutine er echt in heb. Het is ook gewoon heel lastig omdat ik al jaren heel veel slaap. Vaak tot minstens twaalf uur in de middag, door dus die chronische vermoeidheid. Maar ik merk dat ik het veel fijner vind om eerder op te staan, ondanks dat het zo ontzettend moeilijk voor me is.

Mijn doel is nu dan ook om minstens 3 ochtenden in de week om 10 uur op te staan. Zo heb ik de ruimte om bij te tanken als het nodig is en kan ik toch langzaamaan wennen aan eerder opstaan. Ik heb goede hoop dat dit ritme op den duur wel er in zal slijten en ik gewoon alle doordeweekse dagen om 10 uur op kan staan. Tot die tijd blijf ik het gewoon rustig proberen.


Share:

Laat een reactie achter!