Hoe ik effectief mijn week inplan en hoe jij dat ook kunt

Productief zijn en productief blijven is nog best wel moeilijk soms. Maar je kunt het jezelf wel een stuk makkelijker maken door een goede planning te maken. Door orde in de chaos te scheppen krijg je je taken veel sneller gedaan en je werkt een stuk effectiever waardoor je minder dingen vergeet. Maar hoe plan in mijn week in? Wat zijn mijn tips voor de perfecte planning, en wat gebruik ik om mijn planning bij te houden, vandaag vertel ik je hoe ik effectief mijn week inplan.

Over plannen

Sinds ongeveer een jaar gebruik ik een planner om mijn taken in op te schrijven. Voor die tijd had ik geen systeem en deed ik maar wat. Dit resulteerde vaak in vergeten afspraken, en doelen die nooit behaald werden. Jammer, want er viel zoveel meer uit te halen.

Inmiddels heb ik geleerd dat ik met een planner veel productiever ben en ook veel bewuster met mijn doelen bezig kan zijn. Ook krijg ik extra motivatie als ik een taak kan afstrepen op mijn lijst. Dit geeft me een extra boost om ook aan de slag te gaan met mijn andere taken.

Effectief je week inplannen Mascha planner productief zijn productiever

De producten die ik gebruik

De planner die ik een jaar geleden kocht is inmiddels bijna vol en ik kan wel zeggen dat hij goed gebruikt is. Op dit moment gebruik ik een Masha Planner en zodra deze vol is komt er ook weer een nieuwe. Je kunt deze planner helemaal indelen zoals jij fijn vindt, en dat vind ik persoonlijk erg handig. Er staan geen data in dus je kunt beginnen wanneer je wil en de kwaliteit is goed. Het is niet echt een planner om mee op pad te nemen, maar daar gebruik ik hem ook niet voor.

Naast mijn planner gebruik ik ook een set markers in verschillende kleuren. Ik koos voor de Stabilo Pastel markers. Ik heb 6 kleuren en gebruik ze allemaal. Laat ik wat meer vertellen over mijn werkwijze.

Lees ook: Doelen stellen en behalen

Hoe plan ik mijn week

De planner heeft 8 kolommen, (7 met de dagen van de week en 1 met notities) en 3 rijen. In de eerste rij zet ik mijn belangrijkste taken. Deze taken schrijf ik op in volgorde van prioriteit. Dus de taak die, die dag het belangrijkste is staat bovenaan.

Ik plan taken niet in op de dag dat ze af moeten zijn, maar op de dag dat ik ze af wil hebben. Hier zit vaak nog wat speling in, zodat als ik het niet afkrijg op die dag ik het kan verschuiven naar de volgende dag. Als ik een dag niet lekker in mijn vel zit heb ik zo iets meer vrijheid om het te laten en de volgende dag op te pakken.

In de tweede rij schrijf ik de taken die in huis moeten gebeuren. Denk aan de afwas, boodschappen doen of stofzuigen. Ik probeer dit over de week te verdelen zodat ik iedere dag iets in huis doe. Soms heb ik daar even geen zin in, maar het opschrijven motiveert wel enorm.

In de derde rij schrijf ik mijn afspraken. Over het algemeen heb ik die niet zoveel dus dat past prima in dat vakje. Als ik afspraken maak schrijf ik deze eerst op in mijn telefoon. Ik heb mijn planner niet vaak bij, dat vind ik niet handig dus dat werkt beter voor mij. Op zondag ga ik er dan even voor zitten om alle afspraken van die week over te schrijven in mijn planner.

Als ik klaar ben met een taak markeer ik deze met een marker. Iedere dag markeer ik met een andere kleur zodat ik aan het eind van de week duidelijk is wat ik wanneer gedaan heb. Zo kan ik zien op welke dagen ik te enthousiast was en teveel in gepland had. Op die manier kan ik beter leren wat ik wel en niet aan kan in een week.

Lees ook: Een burn-out voorkomen, hoe herken je de symptomen

Mascha planner productief zijn productiever hoe week goed plannen

Tips

Als het aankomt op plannen is het vooral belangrijk dat je een systeem vindt wat voor jou goed werkt. Zo vinden sommige mensen het fijner om een agenda met tijden te hebben. Zodat ze weten wanneer ze wat moeten gaan doen. Kies vooral iets wat bij jou past, wat een ander daarvan vindt doet er niet toe. Het gaat er immers om dat jij je taken af krijgt.

Als je begint met plannen is het slim om bij te houden hoelang je over een bepaalde taak doet. Zo kan je beter inschatten hoeveel je in een dag gedaan kan krijgen. Zo weet ik dat ik ongeveer 3 kwartier nodig heb om een blogpost te schrijven en dat afwassen ongeveer 20 minuutjes duurt.

Ik kan heel gefrustreerd raken als ik aan het einde van de week zie dat niet heel mijn planning is ingekleurd. Maar probeer je daar niet te druk om te maken. Je planning is maar een hulpmiddel en als je niet alles hebt afgekregen, heb je daar vast een goede reden voor. Geen goede reden, ga dan nog even aan de slag om ook die laatste dingen af te vinken en als dat echt niet gaat, dan is er volgende week weer een nieuwe week.

Hoe plan jij je week effectief in?

Volg:
Monique Jebbink

Eigenaresse van The Girlboss. Wil altijd veel te veel, word nerveus van sociaal gedrag, geniet van het leven is gek op katten en verslaafd aan Netflix, droomt over Milka chocolade en slaapt daardoor veel te lang. Is gek op Girlbosses en Dream chasers en support iedere chick te gaan voor haar #Goals.

Find me on: Web | Twitter

Share:

Laat een reactie achter!