Hoe ga je het beste om met stress klachten?

Dat stress niet goed voor je is weet je waarschijnlijk wel. Maar voor veel mensen lijkt het de normaalste zaak van de wereld. We pushen onszelf zo ver als we kunnen en leggen de lat zo hoog mogelijk. Want een klein doel behalen is niks op het uiteindelijke -waarschijnlijk veel te grote- doel.

Volgens gezondheidsnet heeft meer dan de helft van de ondervraagden vaker dan eens per week last van stress. Dat is echt ontzettend veel! Tijd dat we hier iets aan doen dus. Stress is namelijk niet alleen psychisch zwaar maar ook voor je lichaam helemaal niet goed. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kan doen. Leren ontspannen is de belangrijkste en vandaag ga ik je vertellen hoe je dat kunt doen.

Waarom ervaar je stress

De eerste stap naar ontspanning is erachter komen waardoor je nou eigenlijk die stress ervaart. Misschien neem je op je werk te veel hooi op de vork. Of zorg je dag in dag uit voor je zieke moeder.

Ben je aan het eind van de dag doodmoe? Bedenk dan eens wat je die dag gedaan hebt wat daar voor gezorgd heeft. Je kunt dit bijvoorbeeld voor jezelf opschrijven. Iedere keer dat je stress ervaart schrijf je op waar je op dat moment denkt dat het door komt. Lees het na een paar weken eens terug. Wedden dat je een patroon ontdekt.

Oplossingen

Vervolgens zul je moeten gaan bedenken hoe je dit gaat oplossen. Een makkelijke oplossing voor te veel werkdruk zou zijn om een stapje terug te doen en wat minder uren te maken, maar dit is niet altijd mogelijk. Probeer te ontdekken wat je wel kan doen om de stress minder te maken. Misschien moet je wat vaker pauze nemen, wat meer delegeren of gewoon soms even een dag vrij nemen om bij te komen.

Voor ieder probleem is een oplossing, maar dat wil niet zeggen dat die oplossing altijd voor de hand ligt. Praat erover, met mensen die dicht bij je staan. Of maak eens een afspraak met een psycholoog of coach. Een ander perspectief kan veel duidelijk maken.

Ontspanningstips

Trek op tijd aan de bel.

Last van stress? Geef meteen aan waar je last van hebt en hoe jij denkt het op te lossen. In je werksituatie maar ook thuis. Als je familie niet weet dat jij last hebt van stress kunnen ze geen rekening met je houden. En dat is net wat je op dat moment wel nodig hebt.

Neem tijd voor jezelf.

Het is helemaal niet gek om even een dagje niks te doen. Lekker Netflixen in bed of op de bank of een goed boek lezen. Een dag waarop je niks moet en vooral alles mag zal je goed doen.

Maak meer tijd voor leuke dingen.

Als je wat meer tijd neemt voor de dingen die je echt leuk vind zal je stress al een heel stuk verminderen. Laat de druk een beetje los en geniet vooral van de dingen waar jij blij van word.

Laat het los.

Loslaten is niet altijd even makkelijk. Maar wel noodzakelijk bij stress. Laat je stress even achter en probeer er thuis of in bed niet meer aan te denken. Dat ene probleem loopt niet weg en daar kun je morgen ook weer mee verder.

Zorg altijd goed voor jezelf.

Als je ontzettend gestrest bent is het soms makkelijk om jezelf te vergeten. Maar onthoud dat bij slechte verzorging je stress alleen maar oploopt. Dus ga wel even douchen, loop wel dat rondje buiten en eet goed.

Met deze tips kun je zeker weten aan de slag om je stress klachten te verminderen. Maar als je er zelf echt niet uitkomt raad ik je aan contact op te nemen met een coach of psycholoog. Soms kun je het nou eenmaal niet zelf en dan is een extra paar ogen alleen maar heel erg fijn. Succes.
Volg:
Monique Jebbink

Eigenaresse van The Girlboss. Wil altijd veel te veel, word nerveus van sociaal gedrag, geniet van het leven is gek op katten en verslaafd aan Netflix, droomt over Milka chocolade en slaapt daardoor veel te lang. Is gek op Girlbosses en Dream chasers en support iedere chick te gaan voor haar #Goals.

Find me on: Web | Twitter

Share:

Laat een reactie achter!