Ik heb weer eens een boek uitgelezen en ik was er zo over te spreken dat ik er meteen maar een review over heb geschreven. Ik wil jullie de mooie en inspirerende boeken die ik lees namelijk niet onthouden. Dit keer las ik GRIP van Rick Pastoor. Rick is de binnenbaas bij het journalistieke platform Blendle. Daar ontwikkelde hij zijn eigen werkmethode. Daarover gaat dit boek, over hoe je slimmer kan werken en je doelen kan behalen. Als je geïnteresseerd bent in deze onderwerpen dan zal je deze review vast leuk vinden, dus lees snel verder zou ik zeggen.

GRIP Rick Pastoor boekreview boek recensie boek review het geheim van slim werken

GRIP – Rick Pastoor

Inhoud

In GRIP leert Rick Pastoor je alles over slimmer werken en voornamelijk hoe je beter kan plannen. Ik heb nog nooit zoveel concrete tips in een boek gezien als in deze, GRIP staat er echt bomvol mee. Tips waar je direct mee aan de slag kan en waar je ook echt iets aan hebt. Niet alles is voor mij relevant. Ik werk niet fulltime dus hoef ook niet alles zo strak in te plannen. Toch stond er ook een hoop in wat voor mij wel relevant is. Dus ook als je niet fulltime werkt kan ik het boek aanraden.

Het boek bestaat uit 3 delen: Grip op je week, grip op je jaar en grip op je leven. In deel 1 gaat het vooral over beter en slimmer plannen. Zodat je bovenop je taken blijft zitten en alles ook echt gedaan krijgt. Deel 2 gaat over doelen stellen (en behalen) en in deel 3 zijn tips over hoe je bijvoorbeeld beter kan luisteren en strategisch leert denken.

Heb ik iets geleerd van GRIP

Ja zeker! Er zijn een aantal dingen waar ik mee aan de slag ben gegaan. Zo gebruik ik nu in mijn planning de labels High Energy en Low Energy om aan te geven of iets veel energie of weinig energie kost. Zo kan ik in een oogopslag zien wat ik aan het eind van de dag nog kan doen als ik al best wel moe ben.

Ook de jaar review heb ik vrijwel meteen gedaan. Ik heb er voor mezelf een kwartaal review van gemaakt, zo is het voor mij iets behapbaarder. De essentie is hetzelfde zo nam ik mijn hele leven onder de loep en keek ik waar nog dingen te halen vielen. Daar heb ik doelen voor gesteld.

Ook de wekelijkse review heb ik standaard in mijn week gepland. Iedere maandag voor ik begin kijk ik even terug op de afgelopen week ik stel mezelf de vragen: wat heb ik afgelopen week gedaan, wat ga ik komende week doen, welke taken zijn het belangrijkste en welke afspraken heb ik staan. Vervolgens plan ik alles in via Trello zodat ik een duidelijk overzicht heb. Daarnaast maak ik ook even een backup van mijn blog en vink ik dat af op het lijstje.

Zou ik dit boek aanraden

Als jij graag beter wil leren plannen, gestructureerder aan het werk wil en je doelen echt wil behalen kan ik dit boek zeker aanraden. Zoals ik eerder al zei staat het boek echt van voor tot achter helemaal vol met hands on tips waar je echt direct mee aan de slag kan. Ook al zou de helft maar relevant zijn, dan nog heb je heel veel geleerd.

Pluspunten

• Bomvol concrete tips om mee aan de slag te gaan
  • Duidelijke informatie
  • Fijn geschreven
  • Mooi vormgegeven

Minpunten

• Niet alles was relevant voor mij persoonlijk (misschien voor jou juist wel!)

Ben je nieuwsgierig geworden? Snap ik helemaal! Ik kocht GRIP bij Bol.com* voor €18,99 en vond hem het geld meer dan waard. Oh en als je voor 23:59 besteld is hij morgen in huis, dan kan je meteen beginnen met lezen.