fbpx
 

Als je zakelijk blogt weet je waarschijnlijk al hoe belangrijk het is om aan e-mail marketing te doen. E-mails zijn namelijk dé manier om klanten jouw product te laten kopen. Maar je weet waarschijnlijk ook dat het nog niet zo makkelijk is om e-mailadressen te verzamelen van potentiële klanten.

Sinds kort heb ik een nieuwe manier ontdekt om e-mails te verzamelen. Misschien heb je het al voorbij zien komen op mijn blog. Je kan nu een quiz doen op The Girlboss. Deze quiz is speciaal ontworpen om mensen op je e-maillijst te krijgen. Wil jij graag weten hoe je dit ook kan doen? Lees dan snel verder.

Een quiz maken om e-mailadressen te verzamelen

Brainstormen

Een paar weken geleden was ik aan het luisteren naar de GoalDigger Podcast van Jenna Kutcher. In episode 223 ging het over e-mail marketing. Precies waar ik me dit kwartaal op wil focussen, en een van de manieren die zij noemde was het gebruiken van quizzes. Ze noemde de software Interact en daar ben ik eens naar gaan kijken.

Ik was al vrij snel overtuigd. Het ziet er allemaal ontzettend goed uit en ik wilde het graag proberen. De quiz maken is super simpel en gaat soepel het enige wat je daarna hoeft te doen is hem promoten.

Het topic was snel verzonnen, ik wil mijn blog meer gaan focussen op (zakelijke) bloggers die willen groeien met hun blog, dus ik koos voor het thema bloggen. Daarnaast wilde ik iets waarmee ik mensen kon doorverwijzen naar de thema’s op mijn blog. Ik gebruikte een template wat ontzettend soepel werkt.

Templates

Interact heeft een hele lijst aan gratis templates die je kan gebruiken. (note: Deze zijn wel allemaal in het Engels, dus bij een Nederlandse blog moet je deze vertalen.) Als je een of meerdere onderwerpen gekozen hebt kan je het type quiz kiezen. Mijn keuze was Personality. Maar je kan kiezen uit meerdere opties:

  • Asessment om kennis te testen.
  • Personality om iemands persoonlijkheid te ontdekken.
  • Scored hierbij krijgt iemand aan het einde een score te zien.

Er is zoveel keus dat er altijd wel iets bij zit wat bij je past. Het werkt makkelijk met een template en je hebt je quiz zo online staan. Het enige nadeel is dat deze quizzes vrij generiek zijn. Wil je graag iets originelers? Dan zul je hem helemaal zelf moeten ontwerpen.

Cover Page

Als je een quiz gekozen hebt ga je aan de slag met het uiterlijk ervan. Je begint bij de cover page. Afbeeldingen kun je allemaal aanpassen, Interact heeft een database met foto’s die je gratis mag gebruiken maar je kan ook je eigen foto’s uploaden. Ook kun je hier een beschrijving toevoegen en de titel aanpassen. Het spreekt allemaal aardig voor zich. Als je hier klaar mee bent is het tijd voor de volgende stap.

Vragen

Een quiz is natuurlijk niets zonder vragen. Je kunt er voor kiezen om deze zelf te bedenken maar je kan ook net zoals ik een template gebruiken. Het enige wat ik bij deze template hoefde te doen was de vragen vertalen naar het Nederlands en hier en daar aanpassen.\

Ook als je een template gebruikt kan je vragen aanpassen, toevoegen of verwijderen. Je kan de quiz dus alsnog helemaal eigen maken. Een tip die ik kreeg van Interact was om niet teveel vragen te nemen. Je quiz mag maximaal 2 minuten duren anders gaan mensen afhaken en dan verzamel je dus geen e-mailadressen.

Je kan vragen op verschillende manieren vormgeven, met alleen tekst maar ook door afbeeldingen te gebruiken. Zo kun je je quiz interessant houden.

Resultaten

De laatste stap om je quiz compleet te maken zijn je resultaten. Deze resultaten krijgen je lezers/klanten te zien nadat ze hun e-mail hebben ingevoerd. (Ze kunnen deze stap ook overslaan.) Je kan in je resultaten ook een call to action plaatsen. Ik verwees mensen met bepaalde resultaten door naar pagina’s op mijn blog waar ze iets aan kunnen hebben. Maar de opties zijn eindeloos.

Als je je hebt ingeschreven voor mijn e-maillijst krijg je ook een persoonlijk advies in je inbox wat dieper ingaat op het resultaat wat je behaald hebt en hoe je dat zou kunnen verbeteren. Aan het eind kun je ze dan nog doorverwijzen naar een betaald product of dienst, maar doe dit niet meteen in de eerste e-mail. Stuur er eerst een aantal waarin de potentiële klant je beter leert kennen.

Integratie

Je quiz zelf is nu klaar maar het is ook belangrijk dat je e-mails gaat verzamelen. Dus tijd om je e-mail software te koppelen. Interact werkt met alle grote e-mail platformen zoals Mailchimp, MailerLite, Active Campaign en ConvertKit.

Je kan mensen per resultaat naar verschillende lijsten sturen zodat je deze concreet kunt benaderen. Komt iemand bij mijn quiz bijvoorbeeld uit op antwoord jij wordt gezien! Krijgen ze daarna e-mails met tips om hun blog te verbeteren. Maar als blijkt dat ik diegene niet meer veel kan leren krijgen ze hele andere e-mails.

Website

Nu de allerlaatste stap. De quiz op je blog plaatsen. Ik promoot hem op het moment nog niet optimaal, maar dat komt omdat er een redesign van The Girlboss zit aan te komen. Het zou zonde zijn om nu nog alles om te gooien terwijl het straks toch allemaal gaat veranderen. Voor nu kan je de quiz dus terug vinden via social media en via de balk bovenaan de website.

Op je website plaatsen gaat heel makkelijk, je kan de code plaatsen en als je niet weet hoe dat moet is er zelfs een plugin beschikbaar die het je extra makkelijk maakt.

Statistieken

Over de statistieken kan ik nog niet zoveel zinnigs zeggen. Omdat ik dus mijn quiz nog nauwelijks promoot is er ook nog niet zoveel gebeurd. Daarnaast staat hij nog maar een kleine week online.

Wel weet ik dat de statistieken heel uitgebreid zijn en dat je echt op een duidelijke manier kan inzien wat mensen doen met jouw quiz. Zo weet je wanneer je quiz aangepast moet worden of wanneer het tijd is voor een hele nieuwe quiz.

In the end vind ik de software echt heel fijn werken. Dat zeg ik niet alleen omdat ik met Interact samenwerk maar omdat het gewoon goed in elkaar zit. Het lastigste aan dit hele proces is het bedenken van de quiz, de simpele oplossing daarvoor is om een template te gebruiken wat ik dus ook gedaan heb.

Ik beloof bij je terug te komen als ik beter weet hoe deze quiz gaat presteren maar voor nu kan ik Interact zeker aanraden. Wil je uitgebreid leren hoe je zelf een quiz maakt? Bekijk dan dit artikel eens! Als je nog vragen hebt mag je me altijd een e-mail sturen of laat een reactie achter onder dit artikel. Ik ben benieuwd, heb jij al een quiz op je website?


Would you like to…?

Download Het Pinterest Ebook

Voor 5 keer meer bezoekers naar je blog

Natuurlijk wil je dat je blog en website goed bezocht worden. Ik heb in een halfjaar tijd mijn blog bezoekers vervijfvoudigd en het mooie is, jij kan dit ook met behulp van Pinterest.

Pinterest is een visuele zoekmachine en werkt dus hetzelfde als Google, het word ook nog eens door miljoenen mensen gebruikt dus gegarandeerd dat jij meer bezoekers kunt krijgen via Pinterest. 

Download nu het gratis ebook en ga vandaag nog aan de slag!

 

Laat je E-mail achter en download het E-book!

[instagram-feed]

Pin It on Pinterest

Share This