Hoe kom je de dag door als je angstig bent

Ik heb al vaker verteld dat ik in mijn leven veel angsten ken. Het is me opgevallen dat ik niet de enige ben. Er zijn steeds meer mensen met angstklachten zoals een angststoornis. Ik zit nu in een fase waarin ik niet meer continu bang ben, maar op sommige dagen kan de angst mij ineens overvallen. Je kunt op die dagen 2 dingen doen, in bed blijven liggen. – Wat overigens helemaal prima is, als dat is wat je nodig hebt. – Of aan de slag gaan. De tweede keus lukt me niet altijd, maar blijft wel mijn streven. En hoe ik dat doe leg ik je in deze blogpost uit.

Kom uit bed

Stap 1 is om uit bed te komen, je mag hier best even de tijd voor nemen. Maar soms moet je gewoon even de knoop doorhakken en gaan. Mijn tip is om meteen onder de douche te springen en jezelf aan te kleden. Zodra je namelijk kleren aan hebt ben je veel minder geneigd om weer terug in bed te gaan liggen.

Als het voor jou werkt kan ik je ook aanraden om even te mediteren. Zelf vind ik het fijn om een gesproken meditatie te doen van bijvoorbeeld Stop. Breathe. Think. of Headspace. Dit kan je helpen om even te ontspannen en je angsten los te laten.

Vergeet niet even goed te ontbijten. Als je niet zoveel weg krijgt pak dan iets makkelijks zoals een stuk fruit. Maar probeer altijd iets te eten. Dit geeft je namelijk energie om de dag door te komen en dat heb je hard nodig. Angstig zijn kost namelijk bergen energie.

Ga aan de slag

Het maakt niet zoveel uit wat je gaat doen, als je maar aan de slag gaat met iets. Ik ga vaak een boek lezen of een spelletje doen op de Switch. Ik ben gek op bloggen maar op de momenten dat ik angstig ben even niet. Dan ben ik bang dat ik het niet goed genoeg doe en praat ik mezelf alleen maar de diepte in. Kies dus niet iets waar je angstig van wordt, maar juist iets vrolijks.

Het is misschien even zoeken naar iets wat voor jou werkt maar er is altijd wel iets te bedenken. Leg vooral zo min mogelijk druk op jezelf. Het is helemaal niet erg als het even niet lukt. Neem de tijd en probeer het over een uurtje nog een keer.

Wat te doen op de werkvloer

Als je angstig bent maar toch naar je werk moet kan dat wel eens een flinke drempel zijn. Als je angst echt heel overweldigend is kan je je best een keer ziek melden. Mental health is ook health en hoewel je misschien niet traditioneel ziek bent, ben je wel degelijk ziek.

Maar als je geen keus hebt en toch moet gaan heb ik wat tips voor je.

Zoek een rustig plekje op

Ga ergens zitten waar het rustig is. Er is vast wel een plekje waar wat minder mensen zitten of waar je niet zo in de loop zit. Als het rustig is raak je waarschijnlijk minder gestressed en kan je beter op jezelf en je werk focussen. Kun je niet weg? Gebruik dan een noise cancelling koptelefoon of doe in ieder geval oordopjes in. Zo kun je je toch een beetje afsluiten voor de buitenwereld.

Neem op tijd pauze

Heb je het even zwaar? Pak dan even een moment voor jezelf. Let op je ademhaling en doe even rustig aan. Of ga even naar buiten een rondje lopen. Waarschijnlijk voel je de angst wel aankomen. Speel hierop in en neem op tijd pauze. Al is het maar 5 minuutjes.

Leg je collega’s uit dat je het even moeilijk hebt

Niet iedereen zal het begrijpen, maar waarschijnlijk zullen ze wel hun best doen om wat meer rekening met je te houden. Krijg je die dag niet zoveel af dan weten je collega’s in ieder geval waarom dat zo is. En jij hoeft je daar dus niet druk om te maken.

Ik hoop dat je met deze tips aan de slag kan om toch de dag een beetje fatsoenlijk door te komen. Angst is heel vervelend, ik weet er alles van. Maar je kunt er vaak niet zoveel aan doen behalve het uitzitten. En geloof me, het gaat weer voorbij en het wordt echt weer beter!

Share:

Laat een reactie achter!