Een burn-out voorkomen, hoe herken je de symptomen?

Het komt tegenwoordig steeds vaker voor, een burn-out. Het lijkt haast wel een trend te zijn. Maar eigenlijk is het logisch te verklaren. Er wordt steeds meer van mensen verwacht daarbij stellen we ook steeds hogere eisen aan onszelf. We mogen geen fouten meer maken, moeten hard werken en ambitieus zijn en we zijn bovenal graag de allerbeste. Als Girlboss herken je dit misschien wel. We willen onze doelen behalen, en als het kan graag snel ook. Maar hierbij vergeten we nog wel eens goed voor onszelf te zorgen. Hoe kan je een burn-out nou voorkomen, en wat zijn de symptomen? Vandaag deel ik het in deze blog post. Wat voorkomen is altijd beter als genezen.

 

Wat is een burn-out

Een burn-out is een mentale stoornis die je krijgt als je teveel gedaan hebt en voor een langere periode flink over je grenzen heen bent gegaan. Een burn-out geeft vaak een uitgeblust en lusteloos gevoel. Je batterij is op dat moment gewoon helemaal leeg, en iedere inspanning is eigenlijk teveel.

Een burn-out krijg je dus vooral door stress. Door teveel van jezelf te vragen en de lat te hoog te leggen. Het wordt dan ook vaak gelinkt aan werk. In stress gevoelige beroepen komt een burn-out dan ook vaker voor. Maar dit sluit niets uit, iedereen kan een burn-out krijgen, en het genezen van een burn-out kost tijd.

burn-out voorkomen symptomen burn-out

Persoonlijke ervaringen

Zelf heb ik nog nooit een burn-out gehad. Wel ben ik een tijdje overspannen geweest. Het verschil tussen overspannen zijn en een burn-out is dat je bij een burn-out vaak voor een zeer lange periode over de schreef bent gegaan en dit bij overspannen zijn vaak korter is. Daarom genees je sneller van overspannenheid als en burn-out. Je bent immers ook minder lang door gegaan. Buiten dit verschil hebben overspannenheid en een burn-out vrijwel dezelfde symptomen.

Wat ik vooral merkte was dat ik moe was, doodmoe. Ik sliep 12 uur per dag en nog werd ik moe wakker, s middags nog een dutje, nog steeds moe. Er leek maar geen einde aan te komen. Daarbij was ik ook ontzettend emotioneel en angstig. Taken in huis kosten teveel moeite, en zelfs een boterham smeren was een hele opdracht. Liet ik dan per ongeluk mijn mes vallen was het huilen geblazen.

Met een paar weken rust en begeleiding ging het gelukkig snel beter, maar ik heb nog regelmatig periodes dat het gevoel weer terug komt. Als je eenmaal overspannen of een burn-out hebt gehad blijf je er gevoelig voor. Het is dus belangrijk dat je met hulp je levensstijl gaat aanpassen en duidelijk je grenzen leert kennen zodat het niet weer zover komt.

Benieuwd naar mijn verhaal? Lees het hier.

Symptomen van een Burn-out

De bekendste symptomen van een burn-out zijn extreme vermoeidheid en een uitgeblust gevoel. Maar er zijn nog veel meer symptomen om rekening mee te houden. Hier de symptomen van een burn-out op en rijtje.

  • Vermoeidheid
  • Uitputting en een uitgeblust gevoel
  • Slapeloosheid
  • Vatbaar voor ziektes / slechte weerstand
  • Verterings problemen
  • Lichamelijke pijn
  • Stress
  • Concentratie problemen
  • Angstig zijn
  • Depressie
  • Irritatie

Zoals ik in het begin al zei is voorkomen beter als genezen, als je deze symptomen dus voelt aankomen is het belangrijk op tijd aan de rem te trekken. Rust is hierbij erg belangrijk en hulp, zoek vooral professionele hulp. Een psychotherapeut kan je bijvoorbeeld goed helpen bij het vinden van balans en het bespreekbaar maken van je problemen.

 

Verder wil ik er even bij zeggen dat ik niet medisch onderlegd ben. Ik schrijf dit artikel na research gedaan te hebben online en uit mijn eigen ervaring. Denk je dat je een burn-out hebt, neem dan altijd eerst contact op met je huisarts. Deze kan je hier het beste mee verder helpen.

Wil je graag meer informatie over hoe je een burn-out kunt voorkomen raad ik je aan contact op te nemen met je huisarts.

Volg:
Monique Jebbink

Eigenaresse van The Girlboss. Wil altijd veel te veel, word nerveus van sociaal gedrag, geniet van het leven is gek op katten en verslaafd aan Netflix, droomt over Milka chocolade en slaapt daardoor veel te lang. Is gek op Girlbosses en Dream chasers en support iedere chick te gaan voor haar #Goals.

Find me on: Web | Twitter

Share:

3 Reacties

  1. Eigenwijzer
    15 april 2018 / 16:30

    Ik hoop het nooit te ervaren…mooi geschreven!

Laat een reactie achter!

%d bloggers liken dit: