4 Gewoontes om zelfverzekerder te worden

Iedereen is wel onzeker over iets, dat is heel normaal. Maar het kan ook vervelend zijn, als het je ervan weerhoud om dingen te doen die je graag wil doen. Ik ben bijvoorbeeld ontzettend bang om fouten te maken. Zodra ik iets niet goed doe word ik ontzettend onzeker en dat zorgt ervoor dat ik hetgeen wat ik fout deed de volgende keer niet meer wil doen. Lastig, want dat kan natuurlijk niet.

Maar zelfverzekerd zijn is niet altijd even makkelijk. Gelukkig kun je het jezelf wel aanleren. Door de 4 gewoontes in dit artikel toe te passen zul je je minder onzeker voelen. Probeer de gewoontes vast te houden, het heeft namelijk tijd nodig. Maar als het je lukt is het resultaat ontzettend fijn.

Wat heb je al bereikt?

Probeer eens terug te gaan in de tijd. Waar stond je een paar jaar geleden en wat heb je eigenlijk al bereikt. Door regelmatig stil te staan bij de dingen die je al bereikt hebt, motiveer je jezelf positief. Iedereen groeit, ook al heb je dat soms niet in de gaten.

Plan voor jezelf iedere maand een moment in om terug te kijken. Wat is er de afgelopen maand goed gegaan, wat heb je gedaan en hoe heb je dit voor elkaar gekregen. Deze motivatie geeft je meer zelfvertrouwen. Je hebt immers een hele hoop bereikt.

Je hoeft echt niet alleen trots te zijn op de grote prestaties. Ook kleine dingen zijn belangrijk, want laten we eerlijk zijn. Het zijn de kleine dingen, die het doen.

Stel kleine doelen

Hoewel ik het heerlijk vind om een 5 jaren plan samen te stellen, is het beter om met kleine doelen te beginnen. Hoe kleiner het doel, hoe makkelijker het te behalen is en als je dan eenmaal zo’n doel bereikt hebt. Dan mag je echt wel even trots op jezelf zijn.

Die trots zal overgaan in zelfvertrouwen. Door kleine doelen te stellen heb je continu die positieve energie, je behaalt er namelijk een stuk meer. Daarbij is het ook nog eens goed voor je motivatie. Win, win dus!

Werk aan je houding

Hoe jij jezelf opstelt tegenover anderen zegt een hoop over wie je bent. Ook als je onzeker bent is het belangrijk om stevig in je schoenen te staan. Rechte rug, schouders naar achter, je kent het wel. Toch zit hier wel een reden achter.

Als je een zelfverzekerde houding hebt zal je je sterker voelen. Misschien niet bewust maar het gebeurt wel. De onzekerheid zal wat minder op de voorgrond zijn en mensen zullen je waarschijnlijk anders benaderen.


Probeer dus te werken aan die houding. Lukt het je niet zelf? Er bestaat therapie voor! Bij Cesar therapie leer je wat een juiste houding is en hoe je die aanneemt. Beter voor je lichaam en beter voor je geest dus.

Werk aan jezelf

Blijf vooral hard aan jezelf werken. Probeer er een gewoonte van te maken om met je mindset bezig te zijn. Dit kan zijn door wat tijd voor jezelf te nemen als je het nodig hebt, of een informatief boek te lezen.

Net zo belangrijk is je lichamelijke gezondheid. Niet perse omdat je er fysiek anders uit gaat zien, maar omdat je fit en sterk bent. Je zal zien dat je veel meer aankan als je denkt en daar krijg je zelfvertrouwen van.

Als laatste wil ik even kort zeggen dat het echt niet nodig is om onzeker te zijn. Je bent prima zoals je bent, ook al geloof je dat misschien niet helemaal. Probeer jezelf te motiveren en zeg het hardop tegen jezelf als je iets goed gedaan hebt. Je kunt het namelijk, dat weet ik zeker.
Volg:
Monique Jebbink

Eigenaresse van The Girlboss. Wil altijd veel te veel, word nerveus van sociaal gedrag, geniet van het leven is gek op katten en verslaafd aan Netflix, droomt over Milka chocolade en slaapt daardoor veel te lang. Is gek op Girlbosses en Dream chasers en support iedere chick te gaan voor haar #Goals.

Find me on: Web | Twitter

Share:

Laat een reactie achter!